6 Jenis Wanita Yang Tidak Patut Dikahwini

Berikut adalah 6 jenis wanita yang tidak patut dikahwini.
Pesan Rasulullah untuk kaum lelaki:
“Jangan kamu kahwini wanita yang ada enam sifat ini, yang ananah, yang mananah, yang hananah, yang hadaqah, yang basaqah dan yang syadaqah”.
Berikut adalah 6 jenis wanita yang tidak patut dikahwini:
1. Al -Anaanah:
Wanita yang banyak keluh kesah, yang selalu merasa tak cukup, apa yang diberi semua tak cukup. Diberi  rumah tak cukup, diberi motor tak cukup, diberi mobil tak cukup, dll. Hanya ingin memenuhi kehendak nafsu dia saja, tanpa memperhatikan perasaan suami, tak hormat kepada suami apalagi berterima kasih pada suami. apa yang suami beri pun tak pernah puas. Ada saja yang tak cukup.
2. Al-Manaanah:
Suka mengungkit. Kalau suami melakukan hal yang dia tak berkenan maka diungkitlah segala hal tentang suaminya itu. sangat senang membicarakan suami: tak ingat budi, tak bertanggungjawab, tak sayang, dll. Padahal suami sudah memberi perlindungan macam-macam padanya.
3. Al -Hunaana:
Wanita yang ingin pada suami yang lain atau berkenan kepada lelaki yang lain. Sangat suka membanding-bandingkan suaminya dengan suami/lelaki lain. Tak ridho dengan suami yang ada.
4. Al- Hudaaqah:
Suka memaksa. Bila hendak sesuatu maka dipaksa suaminya melakukan. Pagi, petang, malam asyik menekan dan memaksa suami. Adakalanya dengan berbagai ancaman: ingin lari, ingin bunuh diri, ingin membuat malu suami, dll. Suami dibuat seperti budaknya, bukan sebagai pemimpinnya. Yang dipentingkan adalah kehendak dan kepentingan dia saja.

5. Al -Hulaaqa:

Sibuk bersolek atau tidur atau santai2 dll hingga lalai dengan ibadah-ibadah asas, seperti solat berjamaah, wirid, zikir, mengurus rumah-tangga, berkasih sayang dengan anak-anak, dll.

6. As-Salaaqah:

Banyak berbicara, menggosip. Siang malam, pagi petang asyik menggosip terus. Apa saja yang suami kerjakan selalu tidak benar di matanya. Zaman sekarang ini gosip bukan saja berbicara di depan suami, tapi dengan telpon, SMS, internet, dan macam-macam cara yang lain . Yang jelas isteri tersebut asyik menyusahkan suami dengan kata-katanya yang menyakitkan.
Advertisements

Posted on December 19, 2014, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: