Tanda-Tanda Tidak Mendapat Keberkatan Dalam Hidup

Keberkatan rezeki adalah perkara penting yang mesti diutamakan dalam hidup. Rezeki bukanlah hanya sekadar wang, harta, makanan dan minuman. Namun sebaliknya jodoh, anak, pangkat, nama baik,kedudukan dan sebagainya juga boleh disebut sebagai rezeki.
Keberkatan hidup seseorang individu tidak dapat diukur dan dinilai melalui kekayaan yang dimiliki. Mungkin kekayaan dan kemiskinan seseorang yang ALLAH datangkan itu sebenarnya adalah satu ujian ke atas hambanya bagi menguji tahap ketakwaan buat hamba yang dikasihinya.
Bagaimana untuk mengetahui bahawa hidup anda mendapat keberkatan atau tidak?
1. Duit semakin bertambah ,tapi selalu tak cukup.
Tak tau duit entah ke mana. Pendapatan bertambah, tapi asyik tak cukup, tak pernah cukup. Duit banyak dihabiskan pada benda yang sia-sia. Patutnya bila duit dapat banyak, sedekah pun kena la bertambah. Tapi tak, kita jadi makin kedekut. Sedekah tak bertambah, duit tetap habis ke tempat lain.Lepas tu,siap bagi alasan, “Aku bukan taknak sedekah,tapi duit gaji aku ciput je..nak bayar kereta pun tak lepas” (sambil makan french fries di McDonals).
2. Buat kerja namun tak pernah siap.
Projek ada macam-macam, idea banyak, tapi satu pun tak berjaya. Macam-macam usaha dibuat, macam-macam projek kita cuba nak lakukan, tapi semuanya tergantung. Semuanya tergendala. Satu pun tak berjaya. Kalau ada yang menjadi, tapi tak seperti yang dirancangkan.
3. Buat sesuatu yang tak dapat manfaat.
Baca buku banyak, tapi ilmu satu pun tak lekat. Nasihat diri orang pandai, tapi diri sendiri pun tunggang langgang.Macam pepatah orang tua,”Ibarat ketam mengajar anaknya berjalan lurus”.
4. Masa habis dengan sia-sia.
Kononnya sibuk, tapi sebenarnya banyak masa dihabiskan dengan perkara yang sia-sia. Lagho main Facebook, leka tengok TV, leka berborak dengan kawan, leka main game, leka melepak dengan kawan-kawan. Tapi nak luang baca Quran 5 minit sehari pun tak boleh. Solat pun akhir waktu. Solat tak sampai 5 minit. Zikir langsung tak amal. Malah nak berdoa untuk diri sendiri pun malas.
5. Hati sentiasa tidak tenang.
Bila hidup tak berkat,apa pun yang kita capai dalam hidup(wang,kepandaian,pangkat) tak mendatangkan apa-apa makna.Tiada rasa gembira hadir dalam hati.Malah,rasa kekosongan jiwa semakin bertambah-tambah.Hidup dah lengkap tapi jauh dalam sanubari,terasa satu kehilangan.Itu maknanya anda semakin jauh dari Sang Pencipta.
Advertisements

Posted on December 25, 2014, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: