Tip Payu Dara Pejal

 

Selepas bersalin, ramai wanita bimbang dengan perubahan bentuk payu dara mereka. Untuk pengetahuan kaum hawa aktiviti penyusuan bukan punca utama payu dara kendur. Sebaliknya ia disebabkan oleh kehamilan.

 

Bagi memastikan payu dara sentiasa pejal, anda digalakkan mengamalkan senaman ringkas. Gerakan mudah ini mampu merangsang otot payu dara agar sentiasa tegang dan anjal.

 

Pusing bahu

Duduk di atas kerusi dengan bahu tegak. Pusing secara membulat pada kedua-dua arah. Ulang sebanyak 12 kali bagi setiap arah.

 

 

Tekan tapak tangan

Temukan kedua-dua belah telapak tangan dan tekan secara bertentangan pada bahagian tengah tapak tangan. Tahan selama 10 saat baru dilepaskan. Lakukan senaman ini sebanyak 10 kali.

 

 

Tangan ke atas

Tegakkan kedua bahagian lengan pada sudut 90° dan gerakkan keduanya ke atas dan silangkan bahagian pergelangan tangan setinggi yang boleh. Ulang langkah ini sebanyak 10 hingga 12 kali.

 

 

Kuatkan  otot dada

 

Berdiri tegak dan angkat lengan hadapan sehingga paras siku. Cuba tegangkan otot dada dan lengan dengan pergerakan. Kira satu hingga lima kemudian baharu dilepaskan. Ulang langkah ini sebanyak 10 kali.

 

Advertisements

Posted on March 3, 2015, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: