Gejala Penyakit Demam Berdarah

 
Demam berdarah (DBD) seperti yang kita tahu penyakit ini disebabkan oleh virus dengue melalui gigitan nyamuk Aedes aegypti. Demam berdarah tidak berjangkit dan tidak merebak dari orang ke orang melalui kenalan fizikal, akan tetapi boleh berjangkit melalui gigitan nyamuk yang membawa virus demam berdarah (dengue). Cara yang paling berkesan untuk mencegah demam berdarah adalah dengan mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan gigitan nyamuk. Demam berdarah ditandai dengan demam yang berlangsung antara 2 – 7 hari, dengan tanda-tanda umum dan gejala yang konsisten pada demam berdarah. Ketika penurunan demam pada badan, tanda-tanda amaran menandakan pembuluh darah terkecil (kapilari) menjadi berlebihan atau bocor. Hal ini boleh menyebabkan kegagalan sistem peredaran darah dan shock, dan mungkin akan meninggal jika tidak dilakukan rawatan secara cepat dan tepat. Selain itu, pesakit dengan jumlah platelet yang rendah akan sangat rentang diserang penyakit ini dan jika sudah diserang biasanya berlaku pendarahan, biasanya mudah lebam atau mempunyai jenis pendarahan kulit lain, pendarahan hidung atau gusi, dan pendarahan yang terjadi pada organ dalam tubuh.
Gejala Penyakit Demam Berdarah dan Puncanya
Kebersihan alam sekitar menjadi factor utama dalam penyakit ini, kerana jika lingkungan sekitar terutamanya persekitaran rumah dalam keadaan kotor, maka nyamuk Aedes aegypti penyebab penyakit ini akan dengan mudah berkembang biak. Maka dari itu, kesihatan dan kebersihan alam sekitar sangat penting pada penyakit ini maupun pada penyakit apapun, kerana jika lingkungan sekitar sihat maka kita juga akan mendapat kesan yang baik juga. Selain itu, kelemahan sistem kekebalan pada tubuh juga boleh menjadi factor selanjutnya, biasanya ini terjadi pada anak-anak yang sistem kekebalan tubuhnya belum terbentuk dengan sempurna. Serta pola hidup menjadi pengaruh besar pada penyakit ini, jika pola hidup kita sihat maka tubuhpun akan tetap dalam keadaan sihat, begitupun sebaliknya jika pola hidup yang dijalani tidak sihat, maka tubuhpun akan mudah diserang pelbagai macam penyakit.
 
Berikut adalah penyebab gejala penyakit demam berdarah :
-Virus Dengue
-Persekitaran Kotor
-Pola Hidup tidak sihat
-Nyamuk Aedes Aegypti
-Lemahnya Sistem Kekebalan Tubuh
Berikut Adalah Gejala Penyakit Demam Berdarah:
-Mual
-Muntah
-Keletihan
-Kesakitan otot
-Sakit Sendi
-Sakit Kepala
-Sakit di Belakang Mata
-Tiba-tiba Demam Tinggi
-Pendarahan Ringan (mimisan, gusi berdarah, atau mudah lebam)
-Ruam Kulit atau Keluar Bintik Merah, yang muncul 3-4 hari selepas timbulnya demam
Tidak ada rawatan khusus untuk gejala penyakit demam berdarah , namun rawatan biasanya dilakukan bergantung dari gejala yang ditimbulkan, kerana pada penyakit demam berdarah banyak sekali tahap dalam penyebaran penyakit ini. Ini bertujuan untuk mendapatkan rawatan yang cepat dan tepat, biasanya doktor memberikan ubat penurun demam dan pereda rasa sakit, selebihnya rawatan dilakukan secara berbeza-beza. Untuk membantu pemulihan pada penyakit ini boleh dilakukan dengan cara mendapatkan banyak berehat, minum banyak cecair, minum ubat untuk mengurangkan demam, dan minum cecair elektrolit untuk menggantikan cecair yang hilang. Serta rajinlah pengambilan buah dan sayur untuk meningkatkan sistem kekebalan tubuh supaya dapat mencegah penyakit demam berdarah kembali menyerang, dan selalu menjaga persekitaran untuk selalu bersih serta terapkan ola hidup sihat untuk mencegah dari serangan pelbagai macam penyakit. Semoga postingan saya bermanfaat dan anda boleh lebih waspada lagi akan gejala penyakit demam berdarah.
Advertisements

Posted on March 9, 2015, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: